west - Afrika 2019

 

In oktober/november reis ik samen met Bert Heynen overland van Lommel naar Dakar. We rijden beiden op twee oudere BMW's F 650 Dakar omdat... lees verder:

 

WIJ ZIJN ER KLAAR VOOR ! 

We vertrekken op donderdag 26 september om 07H00

Op donderdag 29 augustus ben ik de paspoorten gaan ophalen met daarin ons visum voor Mali. ( De overige visa kunnen verkregen worden aan de grensovergangen )

Visum

Vandaag donderdag 22 augustus zij wij ons visum voor Mali gaan aanvragen bij het Visadesk  in Antwerpen. Dit was niet zo eenvoudig omdat er gevraagd werd achter een vliegticket en het hotel waarin wij zouden verblijven in Mali. Er moest werden aangetoond dat wij wel degelijk met de motor reisden  en welke route wij zouden nemen. Na alle papieren te hebben in gevuld moeten we verder afwachten of alles in orde komt. De visum's voor Mauritanie, Senegal en Gambia kunnen aan de grensovergangen worden geregeld.

Vaccinaties

Op dinsdag 23 juli zijn we naar de Jessa Travel Clinic in Hasselt geweest voor de vaccinaties. Bij mijn vorige reizen heb ik al vaccinaties gehad, dus is het beruchte gele boekje al in mijn bezit. Ik moest enkel terug een vaccinatie hebben voor gele koorts (ze adviseren om na 10 jaar terug een vaccinatie te laten zetten) Lambert  moest alle vaccinatie hebben ,en kreeg 5 prikjes. Gele koorts, Typhus, Cholera, Hepatitis a en b en Tetanos. 

Onze bekende Limburger.

Dat Berke een bekende Limburger is, is wel duidelijk. Hij werd zelfs in het ziekenhuis herkend en de verpleegster wilde dan ook met hem op de foto.

In grote lijnen krijgt onze reis vorm. 

De vertrekdatum is voorzien op 26 september 2019, via Frankrijk gaat het naar Zuid Spanje waar we in Algeciras de ferry naar Ceuta ( Spaanse enclave in Maràkko ) zullen nemen. Via het Rif gebergte rijden wij naar het "blauwe" stadje Chefchaouen , om vervolgens de koningssteden Fes en Meknes te gaan bezoeken. Daarna gaat het naar Marrakech, door het Altas gebergte rijden we over de Tizi-n-Tichka bergpas ( hoogste pas van Marokko ) naar de film stad Ouarzazate, onderweg maken wij nog een stop in Aït-Ben-Haddou. Dit dorpje was de filmset van onder andere Game of Thrones, Gladiator en Lawrence of Arabia. Dan rijden wij door de Dades en Todtrha kloof naar Merzouga de poort van de woestijn. Op oude sporen van de Dakar rally crossen wij naar Foum- Zguid, via de Westelijke Sahara komen we toe in Mauritanië. Nabij de grensovergang in Nouadhibou rijden wij in oostelijke richting dieper de woestijn in over een piste langs de spoorlijn naar Choum. Daarna  zuidoost via  Chinguetti naar Tidjikja over de route van de Africa Eco Race en de oude Parijs-Dakar, het is een van de moeilijkste off-road pistes ter wereld. Daarna gaan we verder naar Kiffa om vervolgens via Nema naar Mali te rijden. We nemen de kleine grensovergang van Adel Bagrou om zo naar Djenné te reizen, Djenné is de oudste stad van Afrika aan de rand van de Sahara en staat vooral bekend om de grote moskee die volledig gebouwd is van leem. Vanaf hier rijden wij via Segou terug naar het westen.In Bamako , de hoofdstad van Mali ,nemen we de hoofdweg naar Tambacounda in Senegal. Daarna bezoeken we het nationaal park Niokolo-Koba dat gelegen is in Zuid-Oost Senegal tegen de grens met Guinee. Langs de grens van Guinee rijden wij naar Ziguinchor in het zuiden van Senegal om vanaf hier naar Gambia te rijden. Na een bezoek aan Banul rijden wij langs de Petite Côte naar ons hoofddoel Dakar om vanaf hier over het strand ( zoals de echte Dakar rijders destijds ) naar St- Louis te rijden. Via de klassieke  Atlantic Route tuffen wij verder naar Casablanca . Dan gaat het van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse zee om in Melilla de boot te nemen naar het Spaanse Malaga. Als het weer in Europa niet koud is eind november rijden we terug naar huis, anders nemen wij het vliegtuig naar Eindhoven of Brussel en laten wij de motors terug komen met de vrachtwagen.
De geplande route geldt als rode draad, maar kan door omstandigheden aangepast worden.

Ondertussen zijn de BMW'S zo goed als klaar.

Volgende aanpassingen zijn gebeurd:
- Beide motoren hebben een nieuwe ketting en tandwielen.
- De koppeling en koppelingskabel werd vernieuwd.
- Nieuwe professionele achtervering van BM.
- Er zitten progressieve veren in de  voorvork, die ook voorzien zijn van stof hoezen.
- De uitlaat werd vervangen door een GPR demper ( voor een beter ademhaling )
- Op de plaats waar de tweede einddemper zat werd een toolbag gemonteerd, ook voor het motorblok zit een extra toolbag.
- De originele luchtfilter is vervangen door een K&N filter.
- Er zijn valbaren gemonteerd.
- Onder het blok is een grote carterplaat gemonteerd.
- De radiator en koplamp werden voorzien van een beschermrooster.
- Er zit een Touratech zadel op.
- De remleidingen werden vervangen door stalen exemplaren.
- Er zijn twee extra benzine kannetjes gemonteerd. 

Bert Heynen waarmee ik samen de reis naar West Afrika zal maken is al begonnen met het prepareren van één van de BMW 's F 650 GS Dakar.

VIETNAM 2019

 

In januari vertrek ik voor enkele weken met de camera en de motor door het land van de rijzende draak  Een nieuw avontuur door het wilde noorden van Vietnam.