De vertrekdatum is voorzien op 26 september 2019, via Frankrijk gaat het naar Zuid Spanje waar we in Algeciras de ferry naar Ceuta ( Spaanse enclave in Maràkko ) zullen nemen. Via het Rif gebergte rijden wij naar het "blauwe" stadje Chefchaouen , om vervolgens de koningssteden Fes en Meknes te gaan bezoeken. Daarna gaat het naar Marrakech, door het Altas gebergte rijden we over de Tizi-n-Tichka bergpas ( hoogste pas van Marokko ) naar de film stad Ouarzazate, onderweg maken wij nog een stop in Aït-Ben-Haddou. Dit dorpje was de filmset van onder andere Game of Thrones, Gladiator en Lawrence of Arabia. Dan rijden wij door de Dades en Todtrha kloof naar Merzouga de poort van de woestijn. Op oude sporen van de Dakar rally crossen wij naar Foum- Zguid, via de Westelijke Sahara komen we toe in Mauritanië. Nabij de grensovergang in Nouadhibou rijden wij in oostelijke richting dieper de woestijn in over een piste langs de spoorlijn naar Choum. Daarna  zuidoost via  Chinguetti naar Tidjikja over de route van de Africa Eco Race en de oude Parijs-Dakar, het is een van de moeilijkste off-road pistes ter wereld. Daarna gaan we verder naar Kiffa om vervolgens via Nema naar Mali te rijden. We nemen de kleine grensovergang van Adel Bagrou om zo naar Djenné te reizen, Djenné is de oudste stad van Afrika aan de rand van de Sahara en staat vooral bekend om de grote moskee die volledig gebouwd is van leem. Vanaf hier rijden wij via Segou terug naar het westen.In Bamako , de hoofdstad van Mali ,nemen we de hoofdweg naar Tambacounda in Senegal. Daarna bezoeken we het nationaal park Niokolo-Koba dat gelegen is in Zuid-Oost Senegal tegen de grens met Guinee. Langs de grens van Guinee rijden wij naar Ziguinchor in het zuiden van Senegal om vanaf hier naar Gambia te rijden. Na een bezoek aan Banul rijden wij langs de Petite Côte naar ons hoofddoel Dakar om vanaf hier over het strand ( zoals de echte Dakar rijders destijds ) naar St- Louis te rijden. Via de klassieke  Atlantic Route tuffen wij verder naar Casablanca . Dan gaat het van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse zee om in Melilla de boot te nemen naar het Spaanse Malaga. Als het weer in Europa niet koud is eind november rijden we terug naar huis, anders nemen wij het vliegtuig naar Eindhoven of Brussel en laten wij de motors terug komen met de vrachtwagen.
De geplande route geldt als rode draad, maar kan door omstandigheden aangepast worden.

 De afgelegde afstand zal tussen de 16.000 en 18.000 km zijn.

                                     

                                              De basis van elke reis is de route.  

 

Maar dan ? Waar wil ik naar toe ? Waar moet ik op letten ?  Natuurlijk zijn je persoonlijke interesses het belangrijkste uitgangspunt. Met een grote stift kan je interessante plaatsen en gebieden markeren, zonder er rekening mee te houden of het haalbaar is of niet ! Hiermee kan dan een eerste globale route bepaald worden. Welke plaatsen afvallen hangt natuurlijk erg af van de hoeveelheid beschikbare tijd.

 

Toch is reizen meestal zoeken naar het evenwicht tussen een bepaald reisplan volgen en toch de deur openlaten voor onverwachte wendingen. Zo zal je rekening moeten houden met het feit dat er soms afgeweken zal worden van de vooropgestelde route. Dit komt voornamelijk doordat je onderweg andere reizigers zal ontmoeten die misschien interessantere opties aanbevelen. Onvoorziene gebeurtenissen kunnen natuurlijk ook het schema grondig in de war sturen.

 

Overschatting tijdens de voorbereiding kan je lelijk opbreken onderweg. Uit ervaring weet ik dat je op een reis in tijdsnood kunt komen. De zeeën van tijd die je dacht te hebben, verdwijnen al snel wanneer je weken lang last hebt van buikloop of te maken krijgt met oververmoeidheid. Het klinkt misschien gek, maar af en toe vakantie houden is geen overbodige luxe. Voor de buitenwereld lijkt je hele reis één grote vakantie, maar niets is minder waar. Elke wereldreiziger heeft af en toe een rustpauze nodig. Na weken of zelfs maanden rondtrekken moeten je lichaam en geest af en toe bijtanken.