De motoren waarmee we naar west- Afrika zullen rijden zijn twee oudere BMW 's F 650 Dakar.

 

 

De ideale reis all-road bestaat niet. Je zou denken dat er genoeg zijn op de markt , elk merk heeft tegenwoordig zijn eigen adventure model. Maar de motor moet echt “all” “road” zijn, en dan vallen de zware jongens als de BMW 1200GSA en de Honda Varadero al snel af. Op de snelweg zullen deze motoren  je wel veel comfort bieden, en met wat goede wil kan je met deze grote jongens  wat offroad rijden , maar echt plezier zul je er niet mee hebben zeker niet als je een keer tegen de grond gaat en de machine moet recht krijgen.
Ook de speel enduro’s als de XR , XT of de Suzuki DR die je veel plezier bieden in het terrein vallen af, ze hebben geen enkel comfort te bieden en helaas zijn nog steeds hele grote stukken van elke reis over het  asfalt. (zeker in Europa). De ideale reis allroad zit hier precies tussen in. Licht genoeg voor offroad werk en comfortabel genoeg om uren op het  asfalt te rijden. En dan komen we al snel bij motoren zoals de BMW F 650 GS Dakar ( De Dakar versie is vernoemd naar de Parijs-Dakar rally die werd gewonnen door BMW in 1999 en 2000 met de F650RR. )
Het  is een van de meest veelzijdige en complete motorfiets die er bestaan en beschikt ook over belangrijke standaardfuncties voor off-roadgebruik. De F650 GS is een grote 1 cylinder , is zeer wendbaar en heel zuinig. De F650GS Dakar is, zelfs in vergelijking met modernere motoren , een uitstekende keuze om de wereld mee rond te reizen. Het Rotaxblok is heel betrouwbaar, eenvoudig en  zonder veel hich- tech , je kunt zelf veel dingen repareren . Het enige nadeel , BMW-onderdelen zijn niet altijd beschikbaar. We hebben voor het ruige werk wel wat aanpassingen gedaan aan de BMW , zo werd de originele vering zowel voor als achter vervangen door exemplaren van de firma BM  Suspension in Bree ( Bedankt voor de flinke korting en de goede service ) De originele banden zijn vervangen door de laatste nieuwe Ax 41offroad banden van Bridgestone die wij gratis ter beschikking hebben gekregen, ook hiervoor dank.  De standaard uitlaat en luchtfilter werd vervangen door respectievelijk een GPR demper en een K&N filter voor een betere ademhaling. Er zijn valbaren gemonteerd en een grotere carterplaat . De koplamp en de radiator werden voorzien van een bescherm rooster. Ook zijn de OEM remleidingen vervangen door een stalen variant die niet uitzet als er druk op gezet wordt en dat leidt tot veel betere remprestaties.Verder zijn er nog wat kleine aanpassingen gebeurd. 

 

 

De motor waarmee ik van Argentinië naar Mexico ben gereden was een BMW R 1200 GS Adventure.

 

De motor werd toen ter beschikking gesteld door BMW Belux en Motorhuis Hasselt.De R1200 G/S Adventure is het beste paard in de stal van BMW. Maar er zijn natuurlijk ook andere merken die een geschikte motor in hun gamma hebben om wereldreizen mee te maken. Welke motor je ook kiest, je kan hem voor intensief gebruik onder zware omstandigheden best wat aanpassen, en die hem zo nog geschikter maken voor het ruigere werk. Er zijn gigantisch veel accessoires te koop, maar voorzie de motor alleen van toebehoren die noodzakelijk of nuttig zijn.

 

De motor die gebruikte voor mijn Afrika reis van 34.000 km was een BMW R 1150 GS ADV

die  gesponsord werd door BMW Belux en Motorhuis Hasselt.

 

 

De meeste reizen in Europa, Rusland en Turkeye zijn gemaakt met een BMW R 1150 GS

 

 

De motor waarmee ik van België naar India ben gereisd was een BMW R 100 GS Paris- Dakar.